Blog Rasmi Sekolah Kebangsaan Kampong Daching, 71750 Lenggeng, Negeri Sembilan, Malaysia

Tuesday, July 31

Berusaha......Bertawakal


ERTI TAWAKAL :

Tawakal kepada Allah Ta’ala ialah menyerahkan urusan kepadaNya, bergantung kepadaNya dalam semua keadaan, berlepas diri daripada daya upaya sendiri dan bergantung kepada daya dan kekuatanNya.




KEPENTINGAN TAWAKAL

Sifat ini harus dipupuk dan dibajai sebaik mungkin oleh para murid. Tanpa tawakal yang tinggi kepada Allah, mana mungkin kita dapat mengharungi ujian yang menimpa. Setelah kita berusaha sedaya upaya, tiada usaha yang dapat dilakukan untuk mendapatkan kejayaan, melainkan tawakal kita kepada Allah dengan sepenuh hati. Usaha yang dibuat selama ini, tiada nilainya, andai tiada pergantungan kepada Allah.  Apa yang penting kita harus berusaha tanpa mengenal erti jemu. Tiada istilah “ kalau” bagi orang yang bertawakal setelah segala usaha yang dilakukan bersungguh-sungguh. Antara ayat-ayat yang berkaitan dengan bertawakal adalah seperti berikut;

1. أللّهم أسلمتُ نفسِي اليكَ وِفوضتٌ أمرِي اليك

( Wahai Allah, aku serahkan diriku kepada Mu, dan aku serahkan segala urusanku kepadaMu ) Riwayat al-Bukhari dan al- Muslim

2. بسم الله أمنتٌ بالله اعتصمـتٌ بالله توكلتٌ على الله لا حول ولا قوة الاّ بالله

( Dengan Nama Allah, aku beriman, dengan Allah aku berperang, dengan Allah aku bertawakal, kepada Allah yang tiada sebarang kekuatan kecuali kekuatran Allah ) Riwayat Ahmad
Kepada semua murid yang dikasihi berusahalah selagi ada peluang dan jangan lepaskan peluang yang ada. InsyaAllah, Allah tidak pernah melupakan orang yang sentiasa berusaha.

No comments:

Post a Comment